EVENTS.dir.bg | Блог за успешни събития

  [BG]   EN  
EVENTS.dir.bg | Блог за успешни събития

 
Рейтинг: 3.00
(1139)
Успешни СЪБИТИЯ
Събитийни НОВИНИ
Събитийни ПАРТНЬОРИ
ФОТО от СЪБИТИЯ
ВИДЕО от СЪБИТИЯ
Списък
ОРГАНИЗАЦИЯ НА СЪБИТИЯ - Добра практика и Съвети
БИЗНЕС Новини


Изпрати ИНФО Събитиен БЛОГ За Нас Контакти

ОРГАНИЗАЦИЯ НА СЪБИТИЯ - Добра практика и Съвети / Връзки с медиите

Вземи в gLOG
03 Февруари 07, 10:51 / Автор: Десислава Бошнакова
Дай да пуснем един PR
Изследване на "Фабрика за PR" търси имиджа на професията в България.

Евгени Минчев - лицето на българския PR

Евгени Минчев - лицето на българския PR
Фотограф: АСЕН ТОНЕВ, в-к "Капитал"

Това искане със сигурност докарва до лудост всички, които се занимават с PR. Логиката на това желание идва от сравнението с реклама. Както човек може да пусне една реклама (с какъв ефект е друг въпрос), така му се иска да пусне и един PR. Тръгнем ли да търсим какво знаят хората за PR, ще видим, че на първо място го свързват с постигане на публичност (46.9%), на второ - с рекламата (39%), и на трето - с пропагандата (22.2%). Почти половината (44.7%) от анкетираните са по-скоро или напълно съгласни с твърдението, че PR и рекламата са почти едно и също, а 44.4% смятат, че PR е форма на пропаганда - дума, която всеки PR практик избягва да употребява и да дава повод да бъде свързвана с работата му. Не е много ясна и границата между журналистика и PR. Малко по-голям (29.3%) е процентът на онези, които са по-скоро или напълно съгласни с твърдението, че PR е форма на журналистика, докато несъгласните са 22%.

Първият проект "Фабрика за PR" на ROI Communication чрез поредица от събития за набиране на средства реализира национално представително изследване с цел да установи запознати ли са гражданите със същността на професията Public Relations. Чрез лични и фирмени дарения в проекта се включиха PR агенции, PR отдели и прак­тици. Изследването е реализирано в края на 2006 г. като част от национално омнибусно допитване. Извадката е представителна за страната, броят на анкетираните е 1001 души. Резултатите са анализирани със съдействието на Емилия Ченгелова, доктор по социология, н.с. I ст. в Института по социология, БАН.

Какво каза, че работиш?

Когато фактите говорят, специалистите по PR трябва да се замислят дали не е време да се проведе разяснителна кампания, която да покаже различията между PR и другите дейности. На четвърто място, PR се свързва с маркетинга (19.6%). И чак на последните места се поставят елементите от повечето определения на PR - взаимно разбиране (9.6%) и диалог (9%). Тоест PR е нещо, което се среща като име, но разясняването на това с какво точно се занимава е задача, която тепърва ще трябва да се изпълни.

Но дори и името не е нещо установено. В света има хиляди определения за PR. При нас има много и различни наименования на PR. Кое е българското име на Public Relations?

Всеки PR практик знае онова, което е казано от П. Т. Барнъм преди много години. "всичко е добре, когато пишат името ми правилно." Как се пише правилно PR на български език? В медиите често наричат определена постъпка PR трик, а хората, които работят в сферата на PR, използват английското име на професията Public Relations. Оказва се, че хората извън професионалните среди най-често срещат българския превод "връзки с обществеността" - 60.3%. Това е и единственото наименование на професията, което е посочено от над половината от анкетираните. Срещат се и другите побългарени имена на професията - Пиар (24.5%) и пи ар (22.3%). Далеч по-малко са тези, които често срещат съкращението PR (19.7%).

Трудно е за една сравнително млада професия ясно и точно да заяви какво прави, ако като начало не успее да наложи едно име, което да се използва.

PR - път към известността

Стигаме до това какво може да направи PR. Според 47.4% PR основно може да ви осигури присъствие в медиите. Следва - организиране на събития (42.6%), реклама (36.3%) и изграждане на имидж и репутация (34.9%). Тези резултати изключително точно съвпадат с резултати от едно предишно изследване, проведено сред самите PR практици, които посочват, че на пазара се търсят най-често взаимоотношения с медии (89.4%) и събитиен мениджмънт (71.9%). Оказва се, че мнението на практиците и това на анкетираните съвпада по отношение на извършваните дейности под името PR.

Всички, които работят в PR сектора, говорят почти изцяло на английски, ползват термини, които на хората нищо не говорят. Но не е и нужно масово да се познават термините в PR. Все пак такива като говорител (78.4%), пресконференция (62.7%), пресцентър (55.7%) и пресаташе (42.1%) са поз­нати като съдържание сред анкетираните. Това са наименования, които са част от българския език още преди демократичните промени и навлизането на PR професията у нас. Един от основните инструменти за работа на PR практиците - съобщението за медиите (Press release), е познат само сред 5% от анкетираните.

Имената на водещите фигури в PR дори и в Америка не са широко познати. Това обяснява и фак­та, че сред имената, които хората свързват с PR, на първо място е Димитър Цонев (44.3%), следван от Евгени Минчев (31.1%), Нери Терзиева (25%) и Цветелина Узунова (12.7%). Общото между всички тях е, че те по един или друг начин са присъствали и присъстват в публичното пространство в друга своя роля - на популярни журналисти.

Все още PR се връзва много силно най-вече с политиката. Този извод се основава на факта, че 42.7% от анкетираните смятат, че PR оказва влияние върху организацията на предизборната кампания, и 30.5% - на политиката като цяло. Много по-слабо според анкетираните е влиянието на PR върху икономиката - при представяне на нов продукт (26.6%) и стимулирането на продажбите (24.3%), както и върху журналистиката (23.3%). Друг момент, върху който PR професионалистите си заслужава да поработят осъзнаването на важността на PR за гражданското общество - 23.1%, смятат, че PR има влияние, и неправителствените организации - само 14.4% смятат, че PR има влияние върху дейността на тези организации.

Ако някой ме попита кой се грижи за репутацията си, без да се замисля, ще кажа - всеки човек и всяка организация. Разликата е, че едни го правят добре, други не. Но само 4.1% от анкетираните са на това мнение по отношение на компаниите, като цели 44.2% отговарят с "не знам". Пет­те компании, които явно се грижат за репутацията си (виж графиката), са и сред най-големите рекламодатели, което отново не ни позволява да преценим дали тази грижа е чрез PR или чрез реклама. И ако компаниите са почти известни, при личностите няма никаква изненада - политици. Интересен е фактът, че публичните личности извън политиката, които най-често са посочени, са Слави Трифонов и отново Евгени Минчев.

И като една истинска история и тази трябва да свърши с хепиенд - PR е важна професия в съвременното общество според повече от половината анкетирани (53.3%).

*Авторът е доктор по политология, преподавател по PR в НБУ и собственик на PR агенция ROI Communication

Източник: в-к "Капитал"


Дир ID: 
Парола: Забравена парола
  Нов потребител

0.0983