EVENTS.dir.bg | Блог за успешни събития

  [BG]   EN  
EVENTS.dir.bg | Блог за успешни събития

 
Рейтинг: 3.00
(1139)
Успешни СЪБИТИЯ
Събитийни НОВИНИ
Събитийни ПАРТНЬОРИ
ФОТО от СЪБИТИЯ
ВИДЕО от СЪБИТИЯ
Списък
ОРГАНИЗАЦИЯ НА СЪБИТИЯ - Добра практика и Съвети
БИЗНЕС Новини


Изпрати ИНФО Събитиен БЛОГ За Нас Контакти

ОРГАНИЗАЦИЯ НА СЪБИТИЯ - Добра практика и Съвети / Връзки с медиите

Вземи в gLOG
06 Септември 06, 18:22 / Автор: Нено Ненов, "МАРК комюникейшънс"
Как да изберем подарък за журналистите?
Във всеки бюджет за организиране на специално събитие, на което се канят медии, ще видите цени за наем на зала, техническо оборудване, брандиране на залата (банери, транспаранти и др.), производство на папки за медиите и т.н.

Във всеки бюджет за организиране на специално събитие, на което се канят медии, ще видите цени за наем на зала, техническо оборудване, брандиране на залата (банери, транспаранти и др.), производство на папки за медиите и т.н. Много често ще забележите и графа с цена за подаръци за гостите и журналистите. Това подарък с цел подкуп ли е? А може би няма добра новина за медиите и трябва да бъде привлечено вниманието им с него? Отказват ли журналистите подаръци? Нима приет подарък означава обезателно медийно отразяване на събитието?

Тези въпроси си задават не само компании клиенти, PR отдели, PR агенции, държавната администрация, а и самите журналисти. Какво все пак се влага, когато се подарява нещо на журналист или на гост на дадено информационно събитие?

На първо място, подаръкът има за цел да засили ефекта от получената информация, т.е. ако организирате откриването на магазин за компютри и други високотехнологични продукти, е добре да подарите на своите гости нещо от сферата на компютрите, например мишка или USB стик. Добре е въпросният подарък да бъде брандиран с логото на фирмата, която се представя. Особено при маркетинговия PR, където нещата се въртят около даден продукт (обикновено нов), много често на журналистите и/или гостите на събитието се подарява именно този нов продукт, т.е. вид семплинг или мостра. По-важното обаче е, че на медиите се дава възможност първи да опитат този продукт и да изразят мнение пред аудиториите си.

По повод Цветница "Байерсдорф България" организира промоция на новите продукти на "Нивеа" за стилизиране на коса - пътуващ ретро трамвай по улиците на София, където всеки качил се освен с нова прическа си тръгваше и с продукт от серията - гел, пяна или лак за коса. Възможността да се възползват първи от промоцията беше дадена на журналистите от българските женски и лайфстайл издания. Това не означава непременно отразяване на събитието в медиите - най-важното в случая е опитването и личната оценка за cъответния продукт.

Ето още един пример по повод идването на световния издател "Рийдърс дайджест" на българския пазар. Първата книга на издателя, преведена на български език, е световният бестселър "Открийте чудесата на света". На специално организирана пресконференция журналистите получиха не само информация за книгата, плановете за бизнес развитие на издателя, коментари за българския книжен пазар, но и самата книга. Какъв по-добър начин да предложиш дадено издание от това сам да го получиш, прочетеш и опишеш?

При представянето на новата ултралека бутилка на "Кока-Кола" в България предизвикателство беше да се демонстрира, че въпреки по-малките си размери новата бутилка също събира 250 мл. Журналистите получиха колекционерска кутия, съдържаща старата и новата бутилка на "Кока-Кола", заедно с 250 мл чаша. Така медиите получиха не само информация, но и възможността лично да се убедят в качеството и количеството на продукта.
Излиза, че съществува универсално решение: представяте нов продукт - подарявате го! Това невинаги е в сила, за всяко правило има изключение. Понякога поради една или друга причина трябва да излезете от този формат и да подарите нещо различно от представяния продукт, но все пак да запазите връзката. При старта на кампанията за борба с хепатита през 2005 г. журналистите получиха като подарък малко сапунче и кърпа за ръце с логото на кампанията. Посланието е налице - хигиената е важен фактор за предпазване от хепатит, а сапунът и кърпата внушават хигиена и чистота, т.е. налице е индиректна връзка между информация и подарък.

А какво да направите, когато новият продукт е твърде скъп за подарък, например автомобил или софтуер, или ако представяте нова услуга? Тогава избирате подарък, който има връзка с представяната информация, но не е толкова скъп. Не е важна стойността на подаръка, а връзката с информационния повод. Когато "ФТС България" представи новото ERP решение за управление на проекти - "Маконъми X", програма, чието интегриране струва хиляди левове - подаръкът беше пъзел, който след като се сглоби, се получава кубче с логото на фирмата, т.е. скрито послание в стил "Трябват ви всички детайли, за да имате цялата картина на бизнеса".
При представянето на новия автомобил "Рено Клио III" подаръкът беше миниторта с формата на звезда, а слоганът на кампанията беше: "Рено Клио III - звездата на пътя". На коледното парти на "МТел клас", подаръкът за гостите беше бутилка вино с етикет на "МТел". По традиция бутилка вино се асоциира с класа, изтънченост и празник.

Ето и един пример за кампания със социална насоченост - денят на река Дунав - 29 юни. В тази кампания нямаше нищо за продаване. Тя беше чисто информационна и целеше да се привлече вниманието на хората върху проблемите на реката и предотвратяването на наводненията. Подаръкът, който получиха медиите на 29 юни, беше епруветка с проба от водата и карта на цялото поречие и водосборната зона на река Дунав. Виждайки тинята в епруветката, предполагам много журналисти са се замислили за състоянието на реката и за нуждата от информиране на българите. Картата сама по себе си демонстрира мащабите и значимостта на реката, а посланието, че това природно богатство трябва да бъде запазено за следващите поколения, е представено недвусмислено.

Ако не можете да намерите оригинално решение за подарък, се придържайте към класиката. Това е по-добър изход, отколкото да демонстрирате лош вкус с неподходящ подарък. Не подарявайте нещо, което е твърде скъпо, като тук причините са поне две: твърде голям разход и журналистите определено се притесняват да получават скъпи подаръци, за да не загубят независимостта си и за да не се чувстват задължени.
Истината е, че един PR специалист, уважаващ себе си, професията и медиите, никога не би очаквал добро отразяване само заради това, че даден журналист е получил подарък. Подаръкът на събитие не е подкуп. Това е най-вече израз на добрата взаимна работа и засвидетелстване на уважение. Оригинален подарък винаги ще привлече вниманието на журналист, но скъп подарък никога няма да осигури медийно отразяване.

Не на последно място подаръкът е спомен от събитието. Журналистите и гостите си тръгват не само с добри впечатления, но и с подарък, за да може, когато след време открият този подарък сред вещите на бюрото, да си спомнят за събитието, където са го получили, а защо не и за компанията клиент или за организатора.

Много важен параметър при избора на подарък е и той да бъде полезен, т.е. да има лесно приложение в ежедневието и да не изисква притежаването на друг предмет или средства. Например защо да подарявате спортен волан, при положение че не всеки журналист има автомобил? В същото време предметите с лесно приложение са много експлоатирани и, уви, не много оригинални: тениска, шапка, топка, ключодържател, запалка, химикалка, папка, настолен часовник, калкулатор, маус пад, календар и др.

Повечето медии буквално са засипани от подобен род подаръци. Аз не бих ги препоръчал, защото клиентът няма да се отличи по никакъв начин с такъв подарък. Търсете уникалността на кампанията си и предмет, който олицетворява основната идея. Не търсете най-евтиното, защото по неговото качество на подсъзнателно ниво се правят изводи за всичко останало. Не правете и твърде скъпи подаръци - винаги се приемат с неудобство. При избора на подарък за медиите и гостите на вашето информационно събитие бъдете оригинални и дръзки!

Източник: в-к "Дневник"


Дир ID: 
Парола: Забравена парола
  Нов потребител

0.1209