EVENTS.dir.bg | Блог за успешни събития

  [BG]   EN  
EVENTS.dir.bg | Блог за успешни събития

 
Рейтинг: 3.00
(1139)
Успешни СЪБИТИЯ
Събитийни НОВИНИ
Събитийни ПАРТНЬОРИ
ФОТО от СЪБИТИЯ
ВИДЕО от СЪБИТИЯ
Списък
ОРГАНИЗАЦИЯ НА СЪБИТИЯ - Добра практика и Съвети
БИЗНЕС Новини


Изпрати ИНФО Събитиен БЛОГ За Нас Контакти

ОРГАНИЗАЦИЯ НА СЪБИТИЯ - Добра практика и Съвети / Връзки с медиите

Вземи в gLOG
10 Януари 08, 20:28 / Автор: Елена Геловска, в-к "Дневник"
Внимание: подаръци по служба
Замирише ли във въздуха на сняг, значи е дошъл сезонът на подаръците, на голямото новогодишно харчене, но и получаване, на комерсиалния стоковъртеж под звуците на неотменимите и вездесъщи jingle bells, на бизнес и институционалните коктейли, на фирмените партита и на алтернативните такива.
Седем тефтера, също толкова химикалки, четири календара, радио, hands free и стенен часовник е рекапитулацията ми след приключването на празнуването на коледните и новогодишните празници. Получих и няколко хубави картички - едната, изработена от дете с увреждания, а другата - отпечатана на рециклирана хартия. От предишни години си пазя електронен бележник, калкулатор, настолен часовник, комбиниран с термометър и барометър, химикалка с вграден транзистор и USB. Акцията по размяна на подаръците в офисите и институциите, традиционна този сезон, нулира недопохарченото от техните рекламни бюджети за миналата година, стимулира местната канцеларска промишленост и дава поредния мощен тласък на китайската електроника. Придържавнето към този обичай вече е изградило цяла сувенирна индустрия, варираща от химикалка за пет евроцента на едро до някой аксесоар за бюро, гарниран с кристали "Сваровски".

Календарът е оцветил тези дни в сигнално червено за компаниите и институциите, защото това е времето, през което те не просто могат, но и се чувстват длъжни да напомнят за себе си. На свои доставчици и пласьори, на сегашни, бъдещи и бивши партньори. Корпоративната етика не изключва милите знаци на внимание, грижливо обмислени и подбрани, маркирани с личното лого, но и с ясно послание към получаващия го. С думите за равносметка, със споделените планове за развитие и надеждите за бъдещо сътрудничество. Специалистите по човешки ресурси предупреждават, че да избереш бизнес подарък не е никак лесна работа, която не трябва да се подценява или претупва и от която не трябва да се пести. Скъпото за сърцето обаче невинаги е скъпо и за портфейла. Обратното впрочем също е вярно и именно в него е проблемът.

Повечето международни компании са си съставили етичен кодекс с

правилата, които служителите да следват

ако искат да са част от бизнес общността. Същото важи и за държавните администрации. В различна степен са формулирани норми, които, ако не премахват, поне разграничават приятелското поведение от злоупотребата, конфликта на интереси и корупцията. В основата им стои дори не самият факт на приемането на подарък или друга облага, колкото самата възможност някой да заподозре неетичност. Тези кодекси рядко са обвързани с конкретни наказателни мерки, но в повечето случаи не изключват възвожността от дисциплинарно порицание и дори уволнение, ако бъдат погазени.

Всички те се свеждат най-общо до следното - подаръците, които получаваме, да са съвсем евтини, освен това да са рекламни стоки или дребни сувенири. Тъй като в рамките на международна корпорация е трудно да се прецени кое е евтино и кое е скъпо (все пак всеки мери нещата според цените в собствената си държава и състоянието на собствения портфейл), често фирмените поведенчески кодекси изброяват - допустимо е да получим химикалка, тефтер, календар, бутилка вино, сладкиш. Само толкова.

Примери за обратното е трудно да бъдат дадени, защото хората обикновено не афишират какво са получили, кога знаейки със сигурност, кога само допускайки, че става нещо нередно.

Норвежката корпорация за бързооборотни стоки "Оркла" (ORKLA) например уточнява, че не е достатъчно подаръкът да е с незначителна парична стойност. Дружеството разрешава той да бъде приет в делова обстановка и в съответната й част на деня. В противен случай трябва да бъде върнат. Подаръците следва да бъдат отказвани учтиво по начин, който не представлява проява на неуважение към подаряващия, допълват етичните правила на българския "Стара планина холд".

Сред общоразпространените норми е и това, че служителят, попаднал в конфузната ситуация, трябва да уведоми веднага прекия си ръководител за проблема. Тъй като самите автори на кодексите признават, че по този деликатен въпрос не може да се напишат универсални правила, се препоръчва всеки съмнителен случай незабавно да бъде докладван. Причината е, че страничен човек по-лесно ще прецени ситуацията, отколкото замесените в нея. Специалистите по управление на човешките ресурси във фирмите предупреждават, че понякога човек може да се озове в

двусмислена ситуация

без изобщо да си дава сметка за това.

Един от класическите примери за такъв конфликт са взаимоотношенията между лекарите и фармацевтичните компании. Социологическо изследване на American Society of Internal Medicine показа, че повечето пациенти смятат взаимоотношенията на лекарите и производителите на лекарства за недопустим конфликт на интереси. Подозренията на пациентите са свързани например с това, че медиците получават безплатни мостри от определени препарати и след като ги изчерпят, са по-склонни да предписват на своите пациенти същото лекарство, дори то да е по-скъпото на пазара, без да е по-ефективно. Помолени да коментират факта с доставката на безплатни мостри, самите медици не открили никакъв конфликт и уверявали, че остават напълно безпристрастни и необвързани.

Едно работещо правило за това как служителите да се ориентират в подобна ситуация, отново от САЩ, гласи: "Представете си, че това, което ви се случва сега, ще се появи утре на първа страница на "Вашингтон пост" и ако не сте сигурни, че публикацията няма да ви навреди, посъветвайте се с правния отдел." Примерът е описан в наръчник на американско-полската фондация "Обучение за демокрацията", чиято цел е да прокламира демократичните идеи в Централна и Източна Европа.

Общото правило е подаръци да не се приемат - от конкуренцията, от доставчици, от държавните структури, от подчинените. В същия наръчник се разказва за служител на Американската агенция по аеронавтика приел почивка на Хаваите и в замяна осигурил изпълнение на обществена поръчка за строителство. Същата фирма направила и ремонт на дома му. След като започнало разследването, чиновникът спешно се пенсионирал, но въпреки това бил глобен, а и отработил 100 часа в полза на обществото.

У нас

Кодексът за поведение на държавните служители

в голяма степен повтаря част от задълженията им, посочени в различни закони - да не допуска конфликт на интереси, да не участват в търговски дружества, да декларират имуществото си. Документът забранява прекратяването на участието във фирми да става чрез прехвърляне на дялове на член от семейството или на друг близък. Декларирането на конфликта на интереси пък трябва да стане непосредствено след възникването му. Участващите във властта в България също не бива да искат или да приемат подаръци и услуги, "които могат да породят основателно съмнение в обществото, че водят до поставяне в зависимост или са отплата за услуга". Те могат да взимат подаръци от близки "по обичайни поводи", а подобни жестове от други лица не трябва да струват повече от 200 лв. годишно.За журналистите, които са посредници между обществото и институциите, изискванията са още по-строги. Етичният кодекс на българските медии казва, че изданията ясно ще разграничат редакционното съдържание от платените публикации, че журналистите не приемат каквито и да било лични, политически или финансови стимули, които могат да повлияят на тяхната точност, не използват достъпа до информация за лично облагодетелстване. Естествено всяка медия може да допълни и развие тези правила според собствената си редакционна политика. Ето от какви принципи се ръководят журналистите на "Ню Йорк таймс". Те избягват да се сближават прекомерно с представителите на институциите, чиято дейност отразяват, защото, ако го усетят, читателите веднага ще се усъмнят в тяхната обективност. Те не приемат ресорните им институции да им покриват разходите, включително и за транспорт. Оттук следва, че журналист от него едва ли би пътувал на международна конференция за сметка и в един самолет с министъра. Ако редакцията смята за важно неин представител да присъства на подобно събитие, тя сама ще плати, се казва в кодекса на "Ню Йорк таймс". Безплатни концерти, подаръци, увеселителни пътувания не могат да бъдат приемани, ако се финансират от потенциални обекти на публикации в изданието, включително и от държавните служби. И още нещо интересно - безплатни покани за спортни състезания или концерти се приемат единствено ако журналистът има задачата да ги отрази. Книги и компактдискове, послужили за написването на материали, се връщат на издателите им или се предават в обществената библиотека на Ню Йорк.

Източник:
в-к "Дневник"

Дир ID: 
Парола: Забравена парола
  Нов потребител

0.1069