EVENTS.dir.bg | Блог за успешни събития

  [BG]   EN  
EVENTS.dir.bg | Блог за успешни събития

 
Рейтинг: 3.00
(1139)
Успешни СЪБИТИЯ
Събитийни НОВИНИ
Събитийни ПАРТНЬОРИ
ФОТО от СЪБИТИЯ
ВИДЕО от СЪБИТИЯ
Списък
ОРГАНИЗАЦИЯ НА СЪБИТИЯ - Добра практика и Съвети
БИЗНЕС Новини


Изпрати ИНФО Събитиен БЛОГ За Нас Контакти

ОРГАНИЗАЦИЯ НА СЪБИТИЯ - Добра практика и Съвети / Връзки с медиите

Вземи в gLOG
08 Януари 08, 11:52 / Автор: Милин Джалалиев*, в-к "Дневник"
Социалната кампания - и въздействаща, и ефективна
Една от най-рекламираните социални кампании в последните години е "Българската Коледа" под патронажа на президента. Участието на националните електронни медии и всички мобилни оператори води до големи приходи, които традиционно се използват за оборудване на детски отделения в болниците.
Много често комуникационните агенции (да разширим спектъра на рекламата) са обвинявани, че правят силно емоционални, но слабо ефективни социални кампании. Защо се стига дотам? Един от отговорите може да търсим в неефективно подбрани канали за комуникация. Всъщност това е едната страна на проблема. Другата са т.нар. канали за транзакция на помощта (така условно ще наричам начините, по които хората могат да подкрепят дадена социална кауза с директна финансова помощ, т.е. да дарят пари). Именно неправилно подбраните начини за помощ водят до ситуация, в която до теб достига послание, което те трогва, и ти желаеш да помогнеш. Желанието обаче постепенно се притъпява и накрая се изпепелява, когато разбереш, че трябва да направиш прекалено много усилия, за да помогнеш. Ти отлагаш помощта, всекидневните ангажименти те "завъртат" и една добре създадена социална кампания бавно умира също като надеждата на този, който има нужда от помощ. Как да върнем тази надежда? Като подберем правилно каналите за комуникация и обърнем особено внимание на каналите за транзакция?

Канали за транзакция

(или как лесно да помогнем финансово на нуждаещите се). Има няколко основни и доказали се начина за финансова помощ:

- Банкова сметка - ефективен канал за събиране на по-големи финансови помощи. Предвид спецификата си и времето, което изисква, е подходящ за юридически лица.

- SMS - бърз, лесен и ефективен начин. Проникването на мобилните телефони надхвърля 100% от населението, което означава, че кампания, която използва SMS услуги на мобилните оператори, може да разчита на сериозен мащаб.

- Процент от покупката - купувайки продукт, ти директно даряваш част от печалбата за дадена кауза. Виждали сме примери с кафе, кисело мляко, бисквити и какво ли още не. За съжаление много често се използва като чисто маркетингов похват за увеличаване на продажбите от страна на компаниите, отколкото за чисто социални каузи.

- Покупка на продукти, носещи логото на съответната кампания - може да бъде детска играчка, стикер, картичка, мелодия за мобилен телефон. Обикновено в създаването на тези продукти са участвали хората, на които ние директно даряваме пари.

- Директно дарение на пари - става посредством кутии за дарение, оставени на места за продажба (до касите в магазина), обществени мероприятия (концерти, спортни прояви).

След като знаем каналите, по които можем да съберем необходимите средства, е необходимо да изберем правилните

канали за комуникация

на нашата социална кауза. Сами по себе си каналите за комуникация на една социална кампания не се различават особено от каналите за комуникация на маркетингова кампания. Особеното в случая е ефективното съчетание на канал за комуникация с канал за транзакция. Именно в умелия подбор на тези два елемента се крие успехът на една социална кампания. Ето накратко възможните комбинации:

- Директен маркетинг - знаем, че чрез директен маркетинг можем да отправим конкретно послание към конкретна група потребители. Също толкова конкретен и директен трябва да бъде и каналът за транзакция на помощта, за която ние апелираме. Банковите сметки в съчетание с отпечатани платежни нареждания с данните на получателя, в които всеки може само да попълни желаната сума и да я даде за превод в банката, са едни от най-ефективните канали.

- Телевизия, преса, радио - позволяват да постигнем моментна емоция, която обаче трябва да доведе до моментна реакция (помощ). Именно затова трябва внимателно да подберем каналите за транзакция. Едни от най-ефективните са изпращане на SMS. Те позволяват на момента да се включиш в дадена кауза, което, съчетано с голямото покритие, което имат телевизията и радиото, ни осигурява ефективност на кампанията. Друг канал за транзакция, който може да използваме, е специално създаден интернет сайт на кампанията, който да бъде част от комуникацията. Така, пренасочвайки потребителите към сайта, всеки може да получи повече информация за кампанията и да използва и други варианти за финансова помощ - банкови сметки, закупуване на предмети.

- Интернет - може да съществува като отделен канал за комуникация, както и в комбинация с вече изброените канали. Банерните реклами, които заинтригуват потребителите и ги приканват да получат повече информация на специално създадения сайт, са един от начините да използваме силата на интернет пространството. Самите банери могат да се позиционират в зависимост от тематиките на сайтовете, в които се публикуват банерите, възрастта и пола на потребителите.

- Вирусният маркетинг

(съобщения, които потребителите получават и препращат на други потребители) може ефективно да се използва за комуникация на определена социална кауза. Това могат да бъдат както конкретни апели за помощ, така и филмчета, електронни картички, които са специално създадени. Отново както при телевизията трябва внимателно да подберем каналите за транзакция. SMS, банкови сметки и закупуване на продукти онлайн са сред успешните варианти. Съществува и вариант за процент от покупка на продукти, който в България е все още неприложим предвид слабите нива на електронната търговия.

- Обществени събития - това обикновено са събития, организирани с определена кауза - концерти, благотворителни балове, търгове за разпродажба на вещи на известни личности. Организирането на подобен род събития изисква огромен финансов ресурс, които е добре да бъде покрит от спонсори на събитието и социалната кауза. Отделно на самото събитие се събират средства от продажбата на билети, куверти, специални продукти с марката на социалната инициатива, продажбата на вещи. Добре е събитието да подбере правилно своята аудитория за съответната кауза.

- Телефонен маркетинг - обикновено се използва за чисто маркетингови кампании. Възможността да отправиш директно послание по телефона с предложение за помощ прави този канал ефективен за използване при социални кампании. Остава отворен въпросът с начина, по който потребителите могат да се включат. Варианти са продажбата на предмети с марката на социалната кампания (като книга например), процент от продажбата, който да бъде в подкрепа на социалната кампания.

- Мобилен маркетинг - все още не е силно развит в България. Позволява да изпратим директни послания до клиенти на мобилни оператори, които да подтикват към помощ. Има вариант срещу определена сума потребителите да имат възможност да изтеглят мелодия или картинка за своя телефон, като парите да бъдат за определена социална кауза.

В крайна сметка независимо какъв канал за комуникация изберем той трябва да е добре съчетан с канала за транзакция. В противен случай кампанията е обречена на силна познаваемост и съпричастност, но слаба ефективност от финансова гледна точка. Което нямаше да е толкова страшно, ако от това наше решение не зависеше съдбата на хората, които имат нужда от помощ.

*Авторът е мениджър бизнес развитие в "Публисис Марк груп"

Фотограф: Анелия Николава

Източник:
в-к "Дневник"

Дир ID: 
Парола: Забравена парола
  Нов потребител

0.1216